torsdag 15 maj 2008

Kollektivtrafiken i Halmstad är resandefientlig!

Varje morgon åker en bekant buss till jobbet. Hon börjar arbeta vid lite olika tider mellan 6.30 och 9.30. Detta har hon gjort nu i drygt ett år. Vissa turer fungerar bra men för det mesta fungerar det inte alls. Hon tar sig ifrån Öster med buss 40 och skall mot Mickedala dit det är buss 60 som går. Man måste ju nästan alltid byta buss i Halmstad, så även hon. Byter gör man på Österskans. När hon började åka buss, efter flytten hit, så kollade hon tidtabellen på Hallandstrafikens hemsida. De flesta turer hon åker med, är det 1 minuts mellanrum från buss 40 till buss 60. Sunt förnuft säger att det inte kan funka och det gör det heller inte. Tror att det är så med passningen mellan de flesta linjer, för folk springer som galningar mellan bussarna på Österskans. Och bussförarna anropar varandra för att de ska vänta på passagerare. Ja, själva systemet är uppbyggt på att bussarna ska vänta in varandra. Där sitter människor som är på väg till jobbet. De ska passa tider och så får de vänta på bekantingen. Samma sak gäller givetvis för hennes del. Hon kommer för sent, för att andra ska komma med bussen. Är det klokt det? Kvinnan har varit med om att busschaufförer inte anropat buss 60 och då har hon missat den. Hon har fått kommentarer ifrån chaufförer, att det inte är första gången vi väntar på dig. Men är det hennes fel?
Hur det är organiserat på Österskans, tål också att sägas några ord om. Det är trångt, mycket dåligt skyltat och som sagt alla måste ju springa till nästa buss. Det är trafikfarligt med andra ord. Om man inte vet var bussen står som man ska åka med, eller vilken slutstation den har så kan man inte hitta den. Det finns nämligen inga linjenummer på hållplatserna. Bekantingen har missat bussar av denna orsak. Buss 71 och 60 har samma hållplats. 60-bussen kan inte köra fram förrän 71an har åkt iväg. Vad händer då när den behöver vänta? Jo, 60an ställer sig ”utanför” 71an varvid folk inte kan se den och således missar bussen.

För vem är kollektivtrafiken till för? Det kan man fråga sig.

Inga kommentarer: